Uudelleenjulkaisu. Julkaistu Kiehuu.fi:ssä toukokuussa 2012.
USA:n länsirannikolta
maailmanvalloituksen aloittanut ruokarekkaralli on saapunut Sydneyyn.
Kaupungissa alkoi vuoden kestävä kokeilu, jolla elävöitetään kaupunkikuvaa.
Suolaa suolaa, enemmän suolaa - katukioskit saivat todellisen haasteen kun
kolmestakymmenestä ehdokkaasta valittiin kymmenen tuottamaan korkeatasoista
katuruokaa. Ruokavankkureille on varattu kaksitoista pysäkkiä kaupungin
sykkeestä. Twitter ja Facebook on otettu avuksi tiedottamaan kokkisotureiden
mobilisaatiosta.
Aterian
ostamisessa kadulta ei ole mitään uutta, mutta että hummerinpyrstöjä
turvallisesti ja pieteetillä laitettuna? Kyllä kiitos!
Uuden ilmiön alku
sijoittuu vuoteen 2008, kun Los Angelesin hodarikojujen kylkeen alkoi ilmestyä
jotain aivan muuta. Ajoitus oli kohdallaan. Taloudellinen taantuma, sosiaalisen
median läpilyönti ja kysyntä yhä laadukkaammalle syötävälle kellon ympäri
toimivat sytykkeinä. Liikkeessä yhdistyvät rento yhdessä syöminen, helposti
jaettavat sormisyötävät ja kokkiteatteri vitriinin takana. Pienessä
mittakaavassa on lisäksi käytännöllistä tarjota käsityönä tehtyä ruokaa suoraan
tilalta. Hyvän ruoan jahtaaminen sosiaalisen median kautta ja sen ääreen
kokoontuminen tuo oman pöhinänsä. Jäbäruokaa seitsemännestä taivaasta
yökiitäjille ja aamupalaa mestareille.
Myös maailman
keittiöt ovat yleensä hyvin edustettuina. Nuppineulat ovat tarkasti kartalla,
kiinalainen on Kantonin keittiötä ja Etelä-Amerikan ruoka on Perusta.
Gourmet-hampurilaisia, Korean BBQ-tacoja, artisaanileivonnaisia ja -jäätelöä
herkkusuille. Ruokalistoja selatessa bingolappu täyttyy nopeasti koodisanoilla
umami, burrata, habanero, tikkari, dim sum ja luomu. Übermakeasti nimetyille
liikuteltaville kanttiineille tehdään jo franchising-sopimuksia. Ja onpa
suuressa maailmassa jopa food truck -festareita, joilla bändit esiintyvät
taka-alalla. Uuden yrittäjän alkutaivalta helpoittamaan on painettu kirjoja,
joten uusia tiekarttoja tullaan taatusti tekemään ympäri maailmaa.
Sydneyn malli
Sydneyssä kuohui
vuosia pinnan alla ennen kuin viesti sai vastakaikua kaupungin päättäjiltä.
Useiden ravintoloiden ja kahviloiden suljettua ovensa ruokailumahdollisuudet
ovat olleet yksipuolista suola&sokeri- ja rasvahuttua. Ammatinvaihtoa
miettivien lisäksi useat nuoren polven kokit haluavat aloittaa oman juttunsa,
kun beef wellingtonin paistaminen tärkätyssä univormussa kypsyttää.
Suurkaupungin vuokrat ja hyvien liiketilojen puute ovat esteenä, mutta kokeilu
madaltaa riskikynnystä liiketoiminnan aloittamiselle.
Kaupungin tätien
ja setien päätoiveena on tietenkin liiketoiminnan vilkastuminen ja
terveellisemmän ruoan tarjonnan lisääminen. Kaupunki ei kuitenkaan halunnut
avata hanoja kaikille mukaan haluaville ennen kuin uusi ajatusmalli on
koeajettu. Tiukkapipoiseksikin moitittu valintaprosessi sisälsi
liiketoimintasuunnitelmien yksityiskohtaisen läpikäymisen, ympäristönäkökulmien
tarkastamisen ja tuotteiden makutestit. Perusteellisen karsinnan läpäisseet
yrittäjät ovat kontrolloitu ja riskivapaa veto kaupungilta. Esimerkiksi
kaupungin rottakannan halutaan pysyvän tiukasti kurissa.
Kiinteää
ravintolaliiketoimintaa on ajateltu asettamalla 200 metrin vapaavyöhykealue
avoinna olevasta toimipisteestä. Tällä pyritään vähentämään Turussakin Food
Culture Clubin yhteydessä esiin nousutta kitkaa yrittäjien välillä. Yhdessä
paikassa luukuttamiselle on asetettu kolmen tunnin raja. Kokeilun alkaessa
istuinpaikkoja ei ole, mutta tämäkin sattaa järjestyä, kun turvallisuus-,
valaistus- ja velvollisuuskysymykset on ratkaistu.
Syömisen ajat ja paikat muuttuvat
Sydneyn kokeiluun
valikoitui yrittäjäjoukko, joka tarjoaa päivitetyn version perinteisistä
pikaruokaklassikoista ja paljon muuta. Yrittäjät näkevät markkinarakoa food
courtien ja fine dining -ravintoloiden välissä ja erityisesti perinteisten
ruoka-aikojen ulkopuolella. Tarjolla on pitsaa, hampurilaisia, Meksikon ja
Aasian herkkuja luomua ja kasvisvaihtoehtoja unohtamatta.
Useat yrittäjät
panostavat myös elämyspuoleen. Esimerkiksi Mariachi-bändi pistää toisinaan
bileet pystyy Pohjois-Meksikon katuruokaa tarjoilevalla Al Carbo -kojulla.
Konseptin on luonut poliisin virassa toiminut Attila Yilmaz.
Eat Art Truck on
Stuart Mcgillin irtisanoutuminen formaalista keittiöprikaatista. Vuodet yhdessä
Sydneyn hienoimmassa ravintolassa, Tetsuya'sin sous-chefin toimessa ovat pätevöittäneet
hänet Japanin keittiötaiteen lisäksi ranskalaiseen keittiöosaamiseen. Kokemus
kääntyy kuormurissa progeksi, tarjolla on BBQ-teemaa, johon on yllä mainittujen
lisäksi vaikuttanut Yhdysvaltain syvän etelän keittiö. Taide näyttäytyy myös
kuormurin toisella kyljellä katutaiteilijoiden graffiteina, jotka tullaan
huutokauppaamaan hyvätekeväisyystilaisuudessa.
Cantina Mobil on
kokeilun konkari. Omistajat Stephanie Raco ja Rode Vella päättivät kiertää eri
tapahtumia New South Walesin alueella, mutta kokeilu muutti matkasuunnitelmat.
Cantina Mobil tarjoaa Meksikon herkut asiakkaiden toiveiden mukaan. Listalla on
tacojen tai burritoiden täytteeksi muun muassa hitaasti paahdettua
chipotle-härkää. Kasvisvaihtoehto, pintopapu ja chili corn, on saavuttanut suuren
suosion. Huolella valittu meksikolainen tavarantoimittajaverkosto takaa
autenttiset maut. Chilien ja papujen lisäksi aromikas meksikolainen oregano on
tärkeässä roolissa. Juomapuolelta löytyy alkoholitonta sangriaa ja
boutique-yritys Freshpops on luonut jälkiruoaksi chilisuklaajäätelön.
- Puhallamme
yhteen hiileen, sillä meidän harteillamme on toiminnan jatkuminen ja
laajentuminen kokeilun jälkeen. Metropolialueella seurataan tarkasti
keskusta-alueen kokeilua ja toivomme, että sama toimintamalli otettaisiin
käyttöön muuallakin, Stephanie Racon kertoo yrittäjien yhteistyöstä.
Rode Vella ja Stephanie Raco. |
Hän lähettää
mobiiliruokaterveiset Suomeen:
- Ota riski ja
kehitä tuotteestasi paras mahdollinen. Politiikot ja yleisö hoksaavat jutun ja
liike alkaa Suomessakin.
Ilmasto asettaa
luonnollisesti omat rajoitteensa Suomessa, mutta esimerkiksi messuilla ja
muissa isoissa tilaisuuksissa on potentiaalia sisätiloissa tapahtuvan ruokailun
nostamiselle toiselle tasolle. Antaa pakastepyttipannun pysyä pakkasessa
tuoreen ja rehdin ruoan tullessa tilalle! Eihän tämä täysin uutta ole
meilläkään, festivaaleilla on jo nähty yhä korkeatasoisempia virityksiä.
Taste of Helsinki tuo ravintolaruoan kadulle
Ensimmäistä
kertaa kesäkuussa järjestettävä Taste of Helsinki tuo uudella tavalla
ravintolatason ruoan kadulle. Mukaan on lähtenyt myös ravintola Aito, joka
tunnetaan selkeästä linjasta ja kotimaisten raaka-aineiden monipuolisesta
käytöstä. Ravintoloitsija Tuomas Serkamon mukaan syitä ainutlaatuiseen
tapahtumaan osallistumiseen ovat vanhojen ja uusien asiakkaiden tapaaminen
erilaisessa ympäristössä ja yhä tiiviimpi verkostoituminen.
Tyylilleen
omistautuneena Aito tarjoaa menussaan koivunsilmulla savustettua lohipastramia,
poron ulkofilettä ja katajanmarjaa sekä jälkiruoaksi mallasvanukasta ja
karpaloita. Haasteitakin riittää.
- Valmistus- ja
tarjoiluprosessit pitää miettiä täysin uudella tavalla. Esivalmistelujen
vieminen mahdollisimman pitkälle ennen loppuvalmistusta tulee olemaan erittäin
tärkeää, toteaa Serkamo.
Ravintoloitsijan
mielestä katuruoka tässä muodossa on enemmän mahdollisuus kuin uhka.
-
Ravintolaruokailu on tänä päivänä yhä kokonaisvaltaisempaa ja
elämyksellisempää. En usko, että mobiiliruokailu tulee tarjoamaan suuria
haasteita ravintoloille tämän asiakastarpeen tyydyttämisessä.
KUVAT: Cantina Mobil.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti